MICRO AND SMALL COSMETICS COMPANIES IN THE INTERNATIONALIZATION PROCESS: DIFFERENT BARRIERS AND PROFILES

  • ANTONIO APARECIDO DE CARVALHO FASB - Faculdade de São Bernardo
  • Luci Mendes de Melo Bonini Universidade Mogi das Cruzes
  • Milton Carlos Farina USCS - Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Alvaro Francisco Fernandes Neto Centro Universitário Unipaulistano
  • Daniela Del Lama Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • Davi França Berne Inovara Business School
Palavras-chave: Micro and small companies. Cosmetics. Barriers. Internationalization

Resumo

This article presents and compares the barriers that hinder the entrepreneurial action of internationalization of micro and small companies that export cosmetics, indicating the similarities and differences between them. This paper uses a quantitative-research approach of a descriptive nature to characterize its specificities of micro and small cosmetics-sector exporting companies located in São Paulo State. Google Forms software was used for the questionnaire and 17,000 companies from the cosmetic segment of the state of São Paulo were identified based on an electronic search. E-mail messages were sent to these companies and the questionnaire was available from September 8 to September 15, 2017. A total of 156 questionnaires were received and the data were entered in SPSS 23 software to carry out the statistical analyses. Both micro and small companies, respondents of the research, face the same barriers to the internationalization of their businesses, with degrees of relevance with small variations however, the difficult to change the product based on customer demand is mentioned by the micro more than by the small companies. This research furthers understanding of the barriers that companies face in the internationalization process with specific focus on the different sizes of companies. More attention and care is needed about the differences between the micro and small companies in the future researches.

 

Biografia do Autor

{$author}, Universidade Mogi das Cruzes

Dra. e Mestre em Comunicação e Semiótica - PUCSP, docente permanente no Programa de Mestrado em Políticas Públicas da Universidade de Mogi das Cruzes e Docente colaboradores do Mestrado em Habitação e Tecnologia do IPT_USP, Líder do GRUPPU, CNPq.

{$author}, USCS - Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutor em Administração Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (2009)  FEA USP . Mestrado em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP (2002) – EAESP- FGV. Graduação em Matemática - Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo (1974) - IME - USP.

{$author}, Centro Universitário Unipaulistano

Possui graduação em Administração pela Escola Superior de Administração de Negócios, mestrado em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie e MBA em Marketing pela Universidade Nove de Julho (2016), está cursando Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul. Professor no Centro Universitário Unipaulistano.

{$author}, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutoranda em Administração pela USCS, possui mestrado em Administração pela mesma universidade, especialização em Administração pela Universidade Paulista (UNIP) e graduação em Administração pelo Centro Universitário Moura Lacerda (2001). Possui experiência em empresas privadas, instituições financeiras e educacionais em Administração.

{$author}, Inovara Business School

Possui graduação em Administração Hospitalar e de Empresas pelo Centro Universitário São Camilo de São Paulo, doutorando mestrado em Administração pelo Centro Universitário Faculdade Campo Limpo Paulista. Foi docente de cursos de pós-graduação lato sensu do Centro Universitário Faculdade Campo Limpo Paulista (UNIFACCAMP) e na Universidade Jaguariúna (UNIFAJ).

Publicado
2019-12-07